Šta u stvari znači to da auto izgleda lepo?
U suštini, većina ljudi kada kaže da želi da im auto izgleda lepo, želi da im auto izgleda kao u salonu. Da se boja topi, da ima bolju refleksiju.
Šta je refleksija?
Šta je refleksija
Zamislite površinu laka! Ona je uglavnom glatka kada je auto nov, iz fabrike. Svetlo upereno u površinu automobila, odbija se pod pravim uglom. Kako god se svetlo uperi u lak automobila, videćete lepu, glatku površinu. Videćete lep odsjaj i refleksiju.
Medjutim, vremenom, od pranja, lošeg poliranja ili raznih žuljanja i grebanja, taj lak gubi svoje karakteristike. Neće više izgledati sjano i uglancano već će se videti oštećenja. Vremenom će lak na mikroskopskom nivou da izgleda drugačije, imaćete oštećenja laka. Tada, kad svetlo uperite u lak, odbija se pod drugačijim uglom. To vidimo kao holograme ili paukovu mrežu.
Kada do ovoga dođe moramo da eliminišemo ova oštećenja na laku. Oštećenja možemo popraviti poliranjem, brušenjem, farbanjem, sredstvima sa silikonom ili filerom... Potrebno je da saniramo to oštećenje kako bi refleksija bila što približnija fabričkom stanju.
Postoje dve metode kako ukloniti udubljenja u laku
1. Uklanjanje udubljenja u laku filerima ili silikonom
Prva metoda je: pomoću sredstva sa filerima ili silikonom. Premazivanjem tih sredstava delimično će se popuniti udubljenja (ogrebotine) na laku. Samim smanjivanjem pomenutih udubljenja na laku, dobiće se manjei hologrami i bolji sjaj. Međutim,ti fileri neće rešiti problem u potpunosti. Možda će to biti zadovoljavajuće za prosečne ljude, koji se ne bave detailingom. Za nas, ovo nije kraj!
2. Uklanjanje udubljenja u laku poliranjem
Druga metoda: poliranje je ujedno i dugotrajnije rešenje. Na Vama je da odlučite da želite li da ublažite ili potpuno uklonite ogrebotinu. Pošto se poliranjem, u suštini uklanja sloj laka sa automobila, morate biti sigurni da li je moguće potpuno ukloniti ogrebotinu (da li ima dovoljno laka) ili je rešenje da je samo ublažite. Skidanjem sloja laka, dobija se pliće udubljenje/ogrebotina pa će, samim tim, automobil izgledati lepše.
Međutim, mnogi detaileri ne vole ovaj efekat. Oni se odlučuju da nakon poliranja, nanesu i filer kako bi ogrebotina bila još plića.
Kada se automobil ispolira sa ciljem da se potpuno uklone ogrebotine, ukloni se i određena količina laka, koji se nikada ne može vratiti. Naravno, osim ako ne prelakirate-prefarbate auto u celini ponovo. U tom slučaju, potrebno je staviti neku od zaštita na poliranu porvšinu, koja će dopuniti pore u laku i činiti automobil sjajnijim i lepšim.
Ukoliko odlučite da poliranje nije Vaš izbor ili se bojite sami da polirate, onda vam preostaju zaštite sa filerima i silikonom. Možete koristiti vosak koji je lak za aplikaciju, lako se nalazi i skida. Jedini problem je dugotrajnost, koja je jako kratka. Pojedini se mogu skinuti čak i sa prvim pranjem, dok kvalitetniji vosak potraje i do 5-6 pranja.
Postoji napredniji vosak, poput Collinite Insulator Wax, koji traje od 3 do 4 meseca nakon jedne aplikacije. Kod ovog voska je "manje bolje", što tanji sloj nanesete to bolje.
Takođe, postoji i Sonax tečni vosak. Vosak će vam uvek dati bolji izgled ukoliko ga nanosite mašinski. Naravno biće i lakše i brže.
Poliranje automobila
Ukoliko želite dugotrajnije rešenje, nemate vremena da svaka 3 meseca nanosite vosak, preporučujemo Vam sintetičke zaštite odnosno silente.
Labocosmetica Cupido se jako lako nanosi i uklanja. Dugotrajnost mu je, po našem testiranju, od 4 do 6 meseci. Potrebno je 20/30 minuta za nanos na ceo automobil a rezultat je jako lepa hidrofobnost i sjaj.
Polimer zaštita,Sonax Polymer Netshield je takođe odlična opcija, dugotrajna, koja traje oko 6 meseci. Međutim, kod polimer zaštite "problem" je što se malo teže skida. Svakako, zbog dugotrajnosti retko kome je ovo nedostatak.
Sledeći su premazi/zaštite sa procentom CO2: Silicium Oxid; CarPro Elixir ili CarPro Reload, koji se većinom koriste za održavanje postojeće zaštite. Oni dopunjuju postojeću zaštitu ali se mogu koristiti i kao samostalna zaštita. Trajnost je oko 4 meseca, daju jako lep odsjaj, sjaj površine i jako lepo ponašanje vode na samoj površini.
Za odžavanje površina može se koristiti CarPro ECH2O. Ovaj proizvod se koristi za "pranje bez vode" i razređuje se (koncentrat). Sa ovim proizvodom možete posle pranja samo da prebrišete površine i na taj način se zaštita dopunjuje i održava.
Zaštite auto laka
Vosak, koliko god da se nanese uvek se lako skida. A kada je vreme za skidanje voska? Čim vosak pobeli, vreme je da se skine.
Za skidanje silenta je potrebna pažnja jer postoji određenji rok kada je potrebno da bude uklonjen. Ukoliko se to ne uradi na vreme, kasnije će biti veoma teško da se skine. Jednostavno je potrebno da se isprati, i čim počne da se suši, vreme je za glancanje.
Kod sredstava kao što je SIO2, potrebno je skoro pa odmah ga skinuti, iz razloga što se lepi na površinu. Nema potrebe da ga ostavljate duže vreme nakon poliranja. Ako ga ostavite duže možete imati problema sa uklanjanjem ostataka(high spots).
Mi smo uradili test upoređujući efekte: Voska, Silent zaštite i SIO2. Razlika uživo je očigledna. Vosak nije mnogo toga uradio, on je hidrofoban, lepa je zaštita ali razlika nije prevelika. Međutim, kod Silenta i SIO2 očigledno je saniranje ogrebotina i kao rezultat dobija se bolja refleksija.
Paste za poliranje
Po našem mišljenju, mnogo bolje rešenje od samih zaštita i filera je poliranje. Postoje grube, srednje i fine paste za poliranje, kao i paste sa zaštitama. Na primer: Giom Primer, CarPro Essence i Essence Plus, služe ukoliko lak već ima zaštitu ili je tek potrebno zaštititi lak. To su sve paste koje imaju funkciju da se zaštita bolje lepi za njih. Možete prvo da ispolirate automobil ovim pastama, pa će vam se žaštita koju budete nanosili nakon poliranja bolje lepiti. CarPro Essence ima za cilj uklanjanje holograma i nanošenje tankog sloja za vezivanje zaštite.
Sledeća kategorija je Essence Plus, polir pasta sa SIO2 u sebi. Uglavnom je namenjena za lak već zaštićen sa SIO2 ili keramičkom zaštitom, kako bi obnovila zaštitu. Može se koristiti i kao samotalna zaštita, ali u tom slučaju nije dugotrajna.
Omiljena u celom svetu je Meguiars 85. Prilično je masna i dugo možete raditi ne morate žuriti. Zatim, tu su paste 3 u 1 od 3M Scratch and Swirl Remover koja "malo polira, malo puni".
Sledeća kategorija su paste za poliranje koje nemaju nikakve filere u sebi i posle njih mora ići zaštita po vašoj želji. Izdvojili bismo Sonax Perfect Finish, LaboCosmetica Leale, CarPro Reflect.
Mašine za poliranje
Za početnike bi preporučili ekscentrične mašine. Ekscentrična mašina je mnogo lakša za rukovanje i kontrolisanje od rotacione. Rotaciona zahteva dosta predznanja i prakse da se savlada. Ekscentrična ima nedostatak da "vibrira" malo više. Međutim, vrlo lako je koristiti i ne umara korisnika, a i sigurnija je za površinu od rotacione. Sa rotacionom u kratkom roku može puno štete da se napravi, dok sa ekscentričnom to ne moze. Sa ekscentričnom možete oba koraka da radite kao početnik sa lakoćom, i grubu fazu i finu fazu.
Rupes Mark 3, 21mm bi bila idealna ukoliko ne želite da potrošite mnogo, želite da polirate samo svoj automobil možete kupiti i neku jeftiniju kinesku ekscentričnu polirku. Sa ekscentričnom će vam biti lakše i kao početnik dobićete bolje rezultate. Većinom za ovakve stvari biće vam potreban srednji ili fini sunđeri. Mi predlažemo sunđere marke Rupes, Sonax ili Lake Country.
Sa finom pastom, sunđerom i nekom ekscentričnom mašinom, kao amater, možete da ispolirate automobil da izgleda perfektno. Ukoliko stavite i žaštitu, automobil će izgledati još lepše. Nema razloga za strah, ukoliko niste polirali do sada, krenite sa najfinijim sunđerom i pastom. Dovoljan će biti jedan sunđer, 50g paste (sa jednom od 250g možete ispolirati 5 puta) i polir mašina za poliranje prosečnog automobila.
Ukoliko smatrate da vam je potrebna bolja korekcija laka, onda vam je potrebna grublja pasta i grublji sunđer.
Ukoliko stavljate samo zaštitu, sintetička ili SIO2 zaštita su najbolji izbor jer one će popuniti oštećenja, dati sjaj laku i dugotrajnost zaštiti. Ukoliko se odlučite za vosak, preporučujemo da ga nanesete mašinski jer će vam trebati mnjogo manje vremena i sačuvaćete svoja leđa. Ukoliko imate dovoljno samopouzdanja i odlučite se za poliranje, imate polir mašinu, krenite sa finom pastom za poliranje i ne žurite. Za početnike je bolje i da pređu dva ili više puta sa finijom pastom i polako skidajte lak, dok ne budete zadovoljni. Bolje nego da krenete sa grubom i slučajno uništite lak.
Ukoliko imate pitanja, postavite ih dole u komentarima, potrudićemo se da odgovorimo u što kraćem roku.