Često postavljena pitanja vezna za detailing


Razlika između rotacione i ekscentrične polirke

Kao što sam naziv kaže, rotaciona mašina okreće se samo u jednom smeru po jednoj osi. Dok ekscentrična mašina i oscilira i rotira se oko 2 ose. Postoje dve vrste ekscentričnih mašina a to su slobodno rotaciona i prisilna rotaciona mašina.

Koja je najbolja mašine za poliranje

Kao u svakom zanatu ne postoji jedan najbolji alat. Svaka mašina ima svoju ulogu u ovom poslu. Rotacionu mašinu možete da gledate kao skalper a sve ostale mašine kao vojnički nož. I jedna i druga su korisne ali svaka ima svoju ulogu. U većini slučaja i rotaciona i ekscentrična mašina vam je potrebna za savršen posao.

Šta je “pomak” kod mašine za poliranje

Kod rotacione mašine nema pomaka, jer se okreće oko svoje ose. Kod ekscentričnih mašina imate većinom 3 nivoa pomaka 9mm 15mm i 21mm. To znači koliko se sa svoje orbite pomeri centar diska/sunđera. Zato se i nazivaju ekscentrične.

Da li kupiti kinesku mašinu za poliranje?

Sve zavisi od vaših uslova i šta želite da radite sa tom mašinom. Ako vam je potrebna za poliranje vašeg automobila (i za po nekog drugara) onda vam bolje rešenje kineska mašina jer finansiski je isplatljivija a ništa lošije rezultate neće uraditi od “originala”. Naš predlog je svakako ukoliko imate mogućnosti da probate pre kupovine.

Mogu li sunđeri sa rotacione na ekscentričnu mašinu i orbnuto?

Sunđeri koji su namenjeni za rotacionu mašinu ne mogu da se stave na ekscentričnu, iz razloga što nemaju hlađenje u sredini i sama izrada sunđera nije adekvanta te se često sredina sunđera istopi. Ali zato sunđeri namenjeni za ekscentrične mašine se mogu staviti na rotacionu jer rotacionoj mašini ne smeta to što imaju hlađenje u sredini niti to što su napravljeni od druge strukture.

Da li je potrebna priprema nove mašine/sunđera za poliranje?

Mašinu možete u većini slučajeva da izvadite iz kutije i krenete da je koristite. Dok novi sunđer ipak zahteva malo pripreme. Sa obzirom da je jako bitno pripremiti nov sunđer za korišćenje (sa pripremom smanjujete kidanje samog sunđera i omogućavate optimalan rad). Potrebno je “primovati” sunđer, tačnije staviti po malo paste po celoj površini kako sunđer ne bi bio suv pri dodiru sa lakom. Za to umesto paste možete koristiti namenske lubrikante.

Kako odabrati pravu širinu sunđera?

U poliranju imate neke standarde nosača sunđera. Večinom se kreće u ovim opsezima 75mm (sunđer prečnika 80mm), 125mm (sundjer prečnika 130mm), 150mm (sundjer prečnika 150-160mm), 175mm (sunđer prečnika 180mm). Na osnovu toga uzimate adekvatan sunđer.

Kakav nosač sunđera mi treba za polir mašinu?

Kod rotacionih mašina postoji standard. I to je većinom nosač sunđera sa M14 navojem, koji odgovara na 99% mašina. Kod ekscentričnih mašina već je druga priča. Svaka brend ima svoja pravila i to ne možete mešati. Mogu se tu i tamo pronaći neke kopije koje odgovaraju ali s obzirom da nisu novčano skupi nosaci sunđera predlažemo da se uvek stavi odgovarajući nosač sunđera na odgovarajuću polir mašinu.

Da li mi se isplati uzeti mašinu bez garancije?

Ovo je komplikovano pitanje. Kao u svemu, mašini za poliranje tokom rada može se nešto desiti ali i ne mora. Dosta je samo jedna nezgoda ili nestašluk da se desi i to što ste “uštedeli” kupujući bez garancije, može da vas izađe skuplje na kraju. I vi kao majstori nemate vremena da razmišljate da li hoće ili neće. Kupujući sa garancijom, mirne glave ulazite u svaki novi posao, sve da ste pokriveni garancijom, servisom ili rezervnim delovima.

Ako se odlučim za ekscentričnu mašinu, kako da znam koji je pomak za mene?

Najbolji odgovor što možemo da ponudimo je da se proba pre kupovine, ukoliko imate tu mogucnost. Jer "pomak" je individualna stvar kao CocaCola i Pepsi. Nekome više odgovara manji, nekome veći pomak na ekscentričnoj polirci. Nama lično je najbolja kombinacina 21mm pomak mašine sa 125mm nosačem sunđera ali vama ne mora da bude.

Koja je sigurnija mašina za početnika i lakša, rotaciona ili ekscentrična?

Bez razmišljanja to možemo reći da je ekscentrična. Lakša je za upravljati/kontrolisati. Sa njom možete manje štete da nanesete i jednostavno lepse iskustvo sve ukupno gledano.

Hemija za čišćenje sedišta i kako očistiti sedišta?

Za čišćenje sedišta, u materskim uslovima, za entuzijaste, najčešće se koristi APC (All Purpose Cleaner). Sve što je potrebno je jedna kofa sa čistom vodom i dosta mikrofiber krpa. Razredite APC, naprskate na sedište pa sa mokrom krpom ili četkom utrljate na sedište. Nakon toga sa mokrom krpom pokupite tu hemiju pa iscedite i tako nekoliko puta dok ne pokupite svu hemiju sa sedišta. Na kraju uzmite suvu mikrofiber krpu kako bi pokupili ostatak hemije i vlage sa tkanine.

Za malo bolje rezultate, kupite usisivač na mokro-suvo usisavanje (ima ih već oko 4-5 hiljada). Sa njim ćete moći da odradite dubinsko pranje u kolima i kući, manje ćete se mučiti da izvučete vlagu iz sedišta, brže ćete odraditi posao i postići bolje rezultate nego da radite ručno.

Poliranje stakla i otkalnjanje dubljih oštećenja.

Za poliranje stakla obavezan je čeri oksid (bez njega ništa) i filc za poliranje stakla. Staklo se polira ISKLJUČIVO sa rotacionom mašinom. Podelite šoferku na 4 dela, očistite je (izglinirate) da bude čista. Na mašinu stavite 4 kapljice, prislonite mašinu na šoferku i polako krenete. Poliranje stakla ide od 1600 do 2000 obrtaja. U jednom trenutku primetićete da se pasta suši. Podignete mašinu, i staklo naprskate vodom kako bi ohladili površinu ali i podmazali pastu. Nastavite sa poliranjem sve dok pasta ne krene da nestaje sa šoferke. Dodate opet malo vode da bi rashladili ali dodate i pastu i nastavite. I tako dok ne završite celu šoferku. Za jednu šoferku je potrebno od 4 do 6 sati da bi se kompletno ispolirala. Ovom procedurom možete ukloniti plića oštećenja koja nastanu od brisača i slično.

Koliko je vremena dovoljno da se keramika osuši i stvrdne?

Keramici je potrebno mesec dana da se u potpunosti osuši. Ali, keramika mora da stoji u suvoj prostoriji nakon aplikacije 24h. Takođe, nakon toga automobil ne sme da se pere 7 do 10 dana sa bilo kojom hemijom. Što znači, ukoliko ste nakon nanošenja hemije i sušenja od 24h, išli na put pa su se zalepili insekti ili prljavština, automobil sperite samo čistom vodom pod pritiskom, nikako sapunicom ili nekom drugom hemijom. Sve dok ne prođe 10 dana nakon aplikacije keramike.

Kako najbolje ispolirati sveži lak, nakon farbanja?

Svež lak, je škakljiva tema. Da li je to lak starosti par dana, nedelja ili meseci? Uglavnom, prvo je potrebno izbrusiti sa 1000, 2000, 3000... granulacijom, poliranje bi trebalo da se radi rotacionom mašinom, sa malim obrtajima jer se neće lepiti past i lak na sebe. Takođe, preporučili bi da koristite pastu koja nema silikona i aditiva u sebi, kao i da sačekate 24h nakon poliranja, kako bi proverili da li će se tragovi šmirglanja videti. Dajte laku vremena da diše nakon poliranja.

Šta je polimerizacija farova?

Polimerizacija farova je bukvalno lakiranje farova. Zato što moramo da šmirglamo far do određene granulacije (ne preko 1200), da bi se tečnost koju zagrejavanjem dovodimo u gasno stanje mogla zalepiti za površinu fara. Razlika između poliranja i polimerizacije farova je to da poliranjem vi idete na što finiju granulaciju smirglanja, onda ispolirate i dolazite do čiste plastike koji bi kasnije trebao da se zaštiti. Dok kod polimerizacije, šmirgla se do 1200 granulacije, pa onda sa proizvodom za polimerizaciju farova vi tehnički "lepite" zagrejanu tečnost (sada u gasnom stanju) na far. Stoga nakon polimerizacije nije potrebno zaštititi farove jer ste ih samim procesom polimerizacije zaštitili.

Kako zaštititi enterijer?

Mi najviše volimo da CarPro Perl razredimo 1:5, naprskamo na mikrofiber krpu i premažemo sve plastike. Time ćete ujedno pokupiti prašinu vlažnim mikrofiberom i naneti zaštitu (Perl) na te plastične površine. Tako će vam plastika duže ostati čista.

Koja je najbolja pasta za poliranje?

Nema najbolje paste za poliranje. Svaka pasta će se ponašati drugačije na određenom laku. Ako se bavite profesionalno detailingom, potrebno vam je da imate nekoliko različitih grubih pasti. Srednja i fina nije toliko bitna, možete koristiti bilo koju. Ukoliko baš moramo da izdvojimo pastu, izdvojili bi TLD pastu za poliranje, američke proizvodnje. Vrhunska i skupa pasta za poliranej ali stvarno vrhunska. Do sada nismo naleteli na bolju pastu od TLD. Paste sa kojima smo jako zadovoljni su Labocosmetica Audace, CarPro ClearCut, Sonax CutMax. Sa te tri paste nećete sigurno pogrešiti, koju god da izaberete.

Koja je bolja polirka Rupes ili Flex?

Ovo je pitanje za jedan veliki test. Ali generalno obe mašine su premium, obe će uraditi posao i obe su vrhunskog kvaliteta. Nama na ruku lepše leži Rupes, malo je duža i tanja, veličina između "pad-a" i glave je dosta manja što nama odgovara pri poliranju. Ali, mnogo lepše na uvo i samo korišćenje je lakše kod FLEX mašine za poliranje. Koju god od njih da izaberete, nećete pogrešiti.

Šta je potrebno od proizvoda za perionicu?

Rad u perionici je fizički posao, ima jako puno saginjanja i savijanja, pa ukoliko ste višlji od 185cm, dobro razmislite da li je to posao za vas. Potrebno vam je perač pod pritiskom, hemija za predpranje i pranje, dressing guma, dresing plastike, čistač stakla, mnogo mikrofiber krpa, četke za felne. To bi ugrubo bilo to za početak. Naravno kako budete krenuli sa radom, videćete šta vam fali da bi sebi olakšali posao. Nije sve neophodno, ali ima dosta pomoćnih proizvoda koji nisu neophodni, ali će vam dosta olakšati posao.